
"Klasowa biblioteczka" w klasie II
W klasie II w kwietniu realizowaliśmy jednocześnie dwa projekty promujące czytelnictwo, łącząc różne pomysły. Jeden z nich to ogólnopolski projekt „Zaczytana Klasa”. W tym celu w klasie stworzyliśmy własną klasową biblioteczkę – dzieci przynosiły swoje książki i wzajemnie się nimi wymieniały. To zadanie nie tylko pomogło w rozwijaniu umiejętności czytania, ale również uczy empatii i rozwija umiejętność dzielenia się z innymi. Akcja trwała cały miesiąc, uczniowie otrzymali karty czytelnicze, gdzie skrupulatnie notowali tytuły, autorów i czas czytanych książek.
A drugi projekt to Ogólnopolski Projekt Czytelniczy - Kwiecień Miesiącem Książki 2.0. Miesiąc kwiecień jest miesiącem czytania, 2 kwietnia jest Dniem Książki dla dzieci, a 23 kwietnia – Międzynarodowym Dniem Książki i Praw Autorskich.
Czytanie w młodszym wieku szkolnym jest bardzo ważne, gdyż poszerza doświadczenia językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność werbalizowania uczuć i potrzeb. To jednak nie jedyne korzyści z czytania książek. Przeczytane historie uczą dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, odnajdywania zależności i wyciągania własnych wniosków. Jednym słowem, czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli – kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania w społeczeństwie.
Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w akcji. Za swoje zaangażowanie otrzymali drobne upominki, ale prawdziwą nagrodą jest to, co pozostanie w naszych głowach po przeczytaniu tych wszystkich ciekawych książek. Mamy nadzieję, że będziemy czytać nie tylko w miesiącu kwietniu.
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Wisława Szymborska
Monika Bednarek